Daugelis automobilių ir motociklų vairuotojų žino, kad variklio tepalą reikia keisti tam tikru laiku, taip pat kaip ir filtrus. Ne mažiau svarbu yra ir stabdžių sistemos skystis. Paprastai po 2 metų eksploatacijos vandens kiekis skystyje pasiekia kritinę riba, ekstremalaus stabdymo metu gali užvirti. Tokiam atvejui atsitikus stabdžiai tampa neveiksmingi.
Stabdžių skystis priklauso hidraulinių skysčių tipui. Pagrindinis tikslas – sukelti slėgį stabdžių sistemoje. Trumpai tariant, nuspaudus stabdžių rankenėlę ar pedalą, stabdžių skysčio pagalbos dėka jėga perduodama per stabdžių pagrindinį cilindrą, ABS bloką, vamzdelius ir kitus agregatus į priekinių bei galinių stabdžių suportus. Pastarieji sukelto slėgio dėka užspaudžia stabdžių diskus ir tada mūsų motociklas sustoja.
Visi stabdžių skysčiai turi žymėjimą raidėmis DOT – tai JAV valstybinės įstaigos Department of Transportation trumpinys. Būtent ši įstaiga ir parengė FMVSS 116 DOT reikalavimus, pagal kuriuos stabdžių skysčiai skirstomi į DOT-2, DOT-3, DOT-4, DOT-5, DOT-5.1.
Stabdžių skysčio savybės:
- Klampumo koeficientas – skystis privalo išlaikyti tinkamą klampumą, esant nuo -40°C iki 271°C temperatūrai.
- Žema sustingimo temperatūra ir aukšta virimo temperatūra – stabdžių skystis turi tinkamai veikti neužšaldamas esant ekstremaliai žemoms temperatūroms. Taip pat skystis turi tinkamai veikti neužvirdamas esant ekstremaliai aukštoms temperatūroms.
- Tepimas – skystis turi būti suderinamas su visomis medžiagomis, su kuriomis jis turi kontaktą stabdžių sistemoje ir turi veikti kaip judančių komponentų tepimo priemonė.
DOT-2 – tai mineralinis stabdžių skystis pagamintas iš ricinos aliejaus ir alkoholio mišinio. Šio sauso skysčio virimo temperatūra ne mažesnė kaip 190°C, o šlapio ne mažesnė kaip 140°C. Skystis nehigroskopinis, taip pat šio tipo skysčio negalima naudoti su diskiniais stabdžiais, dėl žemos virimo temperatūros.
DOT-5 – tai skystis pagamintas iš sintetinės silikoninės bazės. Skystis nėra higroskopinis. Sauso skysčio virimo temperatūra ne mažesnė kaip 260°C, o šlapio – kaip 180°C. Skysčio klampumas prie -40°C ne didesnis kaip 900 mm2/s. Būtina užtikrinti sandarią stabdžių sistema, kadangi šis stabdžių skystis lengviau prasiskverbia pro mažiau sandarias vietas, nes yra daug skystesnis nei kiti stabdžių skysčiai. Taip pat negalima DOT-5 maišyti nei su vienu kitu stabdžių skysčiu.
DOT-5 ir DOT-5.1 yra dvigubai skystesni už DOT-4 ir DOT-3, todėl stabdžiai būna daug jautresni, tačiau sistemoje dažniau pasitaiko prasisunkimas, jei sistema nėra sandari.
Visi DOT-3, DOT-4 ir DOT-5.1 yra sintetiniai ir gali būti maišomi tarpusavyje. Šie stabdžių skysčiai yra populiariausi ir pasižymi geromis tepimo savybėmis, klampumu bei neužverda prie itin aukštos temperatūros. Pagaminti iš glikolio, dėl šios pagaminimo medžiagos šie stabdžių skysčiai yra higroskopiniai – pritraukiantys vandenį iš atmosferos.
DOT-3 – sauso skysčio virimo temperatūra 205°C, šlapio skysčio virimo temperatūra 140°C.
DOT-4 – sauso skysčio virimo temperatūra 230°C, šlapio skysčio virimo temperatūra 155°C.
DOT-5.1 – sauso skysčio virimo temperatūra 260°C, šlapio skysčio virimo temperatūra 180°C.
Kada reikėtų keisti stabdžių skysti? Stabdžių skysčio galiojimo laikas dažniausiai būna nurodytas ant pakuotės. Geresnės kokybės skystis gali būti naudojamas porą metų, prastesnės gali tekti keisti ir po metų laiko važinėjimo. Taip pat patariama dažniau keisti skystį, vairuotojams, kurie važinėja daugiau ir sudėtingesnėmis sąlygomis. Tinkama stabdžių skysčio spalva yra ruda – nuo šviesaus iki tamsaus gintaro, išskyrus silikono pagrindo skystį, kuris būna violetinis. Jei stabdžių skystis pajuodęs, tai ženklas, kad laikas keisti.
Galima teigti, kad stabdžių skystį rekomenduojama keisti, bent kas dvejus metus, jei norite, kad stabdžių sistema pilnai funkcionuotų, bet kokiu nenumatytu atveju.